fredag 22 januari 2016

Att baka en semla

Jag har provat något nytt som jag inte hat testat tidigare, nämligen Wienersemla. 

Jag har sett på flera ställen dom som har provat att baka Wienersemla och nu var det dags att även jag testade detta bakverk :) 

Betyget av honey och svärisarna var: Mycket goda och detta måste du baka igen! 
Betyg som jag är mycket nöjd med :) 

Jag tyckte också dom blev bra! 
Fluffigare och luftigare än vanliga semlor som jag ibland kan tycka bli lite för mastiga . 



I grunden är det smördeg som det går bra att köpa eller göra själv. 
Smördegen tryckte jag ut till runddelar så det blev tre lager per semla. 
Honey tyckte att jag även skulle använda "stjärnan" som blev efter jag tryckt ut rundelarna. 
Ett extra litet piff :) 

Bottnarna åkte sedan in i ugnen för att gräddas i ca 10-12 min. 
När de handel svalnat var dess att dela på dom för att fylla dom med massa god mandelmassa och grädde! 


Mumms så goda dom blev och definitivt värda att göra om :) 

Helgen är här och vi har tagit kväll med hemmagjord pizza och lite gott att gott i glasen <3 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar